5 ingrediënten om je groene gerechten (nóg) vullender te maken 27 maart 2017

door Willemijn de Groot Gerechten

Minder vlees eten is gezond, maar het kan voor sommigen best lastig zijn om zonder vlees te koken. Zo hoort een stukje vlees voor velen in de Belgische keuken thuis en is het dus onmisbaar. 

Bijvoorbeeld omdat het goed vult, door de vele eiwitten die vlees bevat. Maar er zijn ook verschillende manieren waarop vegetarische gerechten goed kunnen vullen, en niet enkel door tofu toe te voegen. Wij zochten vijf alternatieven voor je met een bijpassend recept.

1. Quinoa

quinoa

Dit zaadje bevat veel aminozuren, een belangrijke bouwsteen van eiwit. Om deze reden wordt het vaak gebruikt als vleesvervanger. Ook liggen de hoeveelheden vitamines en mineralen van quinoa (spreek uit als: kienwa) hoog. Het lijkt op een graansoort, maar dat is het zeker niet. Quinoa behoort namelijk tot de familie van de spinazie en is daardoor glutenvrij. Gezond én vullend dus. Probeer bijvoorbeeld eens warme quinoasalade met gele biet. Je vindt het recept hier.

2. Kikkererwten

pois-chiche

De kikkererwt is een peulvrucht. Hij zit vol met goede voedingsstoffen, zoals koolhydraten, vezels, B-vitamines en ijzer. Kikkererwten zijn vooral bekend door hummus en falafel, maar je kunt ze ook los eten. Zo zijn wij fan van de palak paneer met kikkererwten en naanbrood. Bekijk hier hoe je dit gerecht klaarmaakt.

3. Linzen

lentilles

Net als kikkererwten, zijn linzen peulvruchten en bevatten ze veel vezels, eiwitten en ijzer. Linzen zijn in veel verschillende kleuren te vinden en je kunt ze ook op veel manieren klaarmaken en op smaak brengen. Ons favoriete gerecht is bulgur-linzensalade met avocado, blauwe kaas en amandelen. Het recept vind je hier.

4. Noten

noix

Noten bevatten veel ‘goede’ vetten: vetzuren die goed zijn voor hart- en bloedvaten, zoals omega 3, 6 en 9. Bovendien bevatten ze veel eiwitten, ijzer, magnesium en vezels. Een lekker recept vinden wij conchiglie met rode biet, peer, geitenkaas en walnoten. Bekijk hier hoe je dit gerecht maakt. Walnoten bevatten ook nog eens omega-3-vetzuren, die ontstekingen verminderen. 

5. Halloumi

halloumi
Halloumi is een traditionele geitenkaas uit Cyprus, met een rubberachtige structuur en een vrij zoute smaak. Tegenwoordig wordt de kaas ook gemaakt van schapen- of koemelk. De kaas bevat veel eiwitten en is een echte smaakmaker in bijvoorbeeld een salade. Omdat de kaas een laag smeltgehalte heeft, is hij perfect om te bakken. Een recept waar wij enthousiast van worden, is andijviestamppot met halloumi en cherrytomaten. Op deze manier krijgt deze Hollandse pot een mediterrane twist. Het recept vind je hier.

 

Veel plezier met koken!
Laat je ons weten wat je er van vond?

Vorig artikel
5 ingrediënten om je groene gerechten (nóg) vullender te maken 5 ingrediënten om je groene gerechten (nóg) vullender te maken
Volgend artikel
Koolrabi: tips & tricks Koolrabi: tips & tricks

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.