Licht verteerbaar eten 3 november 2016

door Charlot van Scheijen Tips en Tricks

Ga je na het eten nog sporten of heb je gewoon zin in iets dat niet te zwaar op de maag ligt? Wij geven je tips voor licht verteerbaar eten. 

hf160229_global_blog2_salad_06_low-1024x683

Je kent het vast. Na een avond uitgebreid tafelen voel je je vol, zwaar en heb je alleen nog maar zin om languit op de bank te liggen. Misschien vind je dat geen enkel probleem,  maar zeker als je na het eten nog plannen hebt is het fijn om je wat minder vol te voelen. Kies in dat geval voor maaltijden die lichter verteerbaar zijn. Geen zware roomsauzen en borden vol pasta dus, maar kleinere porties en vooral veel groenten.

Je spijsvertering

Laten we bij het begin beginnen. Je spijsvertering breekt voedsel af tot voedingsstoffen, die je lichaam kan opnemen en gebruiken. Die voedingsstoffen worden vervolgens omgezet in bijvoorbeeld bouwstoffen of energie. Spijsvertering is dus het verkleinen van voedsel tot stoffen die je lichaam kan gebruiken. Afhankelijk van de samenstelling van het voedsel dat je eet (licht verteerbaar dus of juist niet), duurt de hele spijsvertering 24 tot 48 uur.

Fruit en groenten

Fruit is over het algemeen het makkelijkst te verteren voor je lichaam, voornamelijk doordat een groot deel ervan bestaat uit water. Daarnaast zitten er vezels in fruit, die de opname van voedingsstoffen in je lichaam bevorderen en je spijsvertering een handje helpen.

Rauwe groenten zijn wat lastiger te verteren voor je lichaam dan gare groenten, dus houd daar rekening mee. Licht verteerbare groenten zijn onder andere asperges, wortel, venkel en groene bladgroenten zoals spinazie en rucola. Paprika en uisoorten zoals gewone ui, sjalot en prei zijn wat minder licht. Als je zin hebt in iets lichts maar toch voedzaams, is een grote salade ook een goede optie. Quinoa is hierin een goede basis. Het is eiwitrijk dus vult goed maar is ook niet te zwaar verteerbaar. Combineer met wat andere groenten die je lekker vindt, kies een dressing en maak af met wat goede vetten als avocado, noten of bijvoorbeeld feta.

Vind je het lastig om genoeg groenten en fruit te eten? Maak dan eens een smoothie voor jezelf, waarin je bijvoorbeeld flinke handen spinazie, banaan, avocado en kiwi verwerkt. Een smoothie is ook een lekker licht verteerbaar ontbijtje. Door het toevoegen van bijvoorbeeld avocado, een eetlepel notenpasta (kies het liefste voor pasta van alleen noten, zonder toevoegingen. Die kun je kopen bij goed gesorteerde supermarkten en de bio-winkel) of wat havermout maak je je smoothie voedzamer en heb je niet zo snel weer honger.

hf160229_global_blog1_smoothie_89_low
Vlees en vis

Dierlijke producten zijn over het algemeen (niet in alle gevallen) wat zwaarder en moeilijker verteerbaar dan plantaardig voedsel. Wil je een lichte maaltijd, kies dan voor bijvoorbeeld kip of vis. Witvis is licht verteerbaar, vette vis als zalm en makreel is wat zwaarder. Dat is zeker geen reden om deze soorten niet te eten, want af en toe vette vis is goed voor je.

Eten én drinken?

Een glaasje water of ander drankje bij het eten is prima. Zorg alleen dat je geen grote hoeveelheden vocht binnenkrijgt bij je maaltijd: dat maakt het verteren voor je lichaam wat lastiger. Kruidenthee van bijvoorbeeld gember, venkelzaad of kurkuma kunnen bijdragen aan een betere spijsvertering. Je kunt dit bij of na je maaltijd drinken.

Wat is jouw favoriete, lichte maaltijd?

Vorig artikel
Onze matcha latte Onze matcha latte
Volgend artikel
Het verschil tussen een eetlepel en een theelepel Het verschil tussen een eetlepel en een theelepel

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.