Alledaagse superfoods 11 januari 2017

door Charlot van Scheijen Tips en Tricks

Gojibessen, chiazaad en hennepzaad zijn nog maar een paar voorbeelden van superfoods waar je waarschijnlijk wel eens van hebt gehoord. Misschien vind je het leuk om ze eens uit te proberen, maar wij geven je wat voorbeelden van alledaagse producten met onvermoede superkrachten. 
citroenen

Citroen
In citroen zit een flinke dosis van de vitamine C die je nodig hebt op een dag. Vitamine C draagt bij aan een goede weerstand en helpt het niveau van goed cholesterol in je lichaam op peil te houden. Verder zit er in citroen nog een indrukwekkende lijst aan andere goede stoffen: vitamine B, citroenzuur, kalk, flavonoïden, koper, ijzer, magnesium, fosfor, kalium en vezels. Andere vitamine C-kampioenen zijn bijvoorbeeld spruitjes en boerenkool. In 100 gram spruiten zit al 200% van de hoeveelheid die je per dag nodig hebt; voor boerenkool is dat 150% per 100 gram.

Broccoli
Een gemiddeld stronkje broccoli bevat ruim je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K en veel vitamine C. Daarnaast zitten bijna alle andere vitamines in broccoli en is deze groene stronk laag in calorieën.
Door broccoli te stomen in plaats van te koken zorg je dat de vitamines nog beter behouden blijven. Dit kun je doen in een stoompan of stoomoven. Heb je die allebei niet? Plaats dan een vergiet op een ruime pan met een laagje kokend water en dek het geheel af met een deksel.

Walnoten
Van alle noten bevatten walnoten de meeste omega 3-vetzuren; goed voor het verlagen van de slechte soort cholesterol en het stabiliseren van je humeur. Oh, en je kunt een handje walnoten eten voor je gaat slapen. Er zit melatonine in: de stof dat helpt om je slaapritme te reguleren. Baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet.

Havermout

Eet jij ’s ochtends altijd een kommetje havermout? Heel verstandig! Het is niet alleen rijk aan oplosbare vezels, maar ook aan magnesium dat goed is voor het functioneren van je spieren. Daarnaast worden de koolhydraten die er in zitten langzaam door je lichaam opgenomen. Zo ontstaat er geen snelle piek in je bloedsuikerspiegel en wordt de energie erin langzaam afgegeven aan je lichaam. Bovendien heb je na een ontbijt met havermout voorlopig geen honger en kun je er waarschijnlijk wel tegen tot de lunch. Voordelen in overvloed dus!

Knoflook

Behalve voor het op afstand houden van vampiers, is knoflook goed voor veel meer dingen. Zo werken stoffen in knoflook antibacterieel en zou het bloeddrukverlagend kunnen werken. Je maakt optimaal gebruik van de goede eigenschappen van knoflook door het niet te lang te verhitten.

hf161206_extrashot_de_detox1_-40_new_lowAvocado

Avocado is rijk aan goede vetten, die je cholesterol flink kunnen verlagen (met zelfs 22%). Behalve vet zitten er ook veel vezels in avocado. Deze combinatie daarvan maakt dat je lang verzadigd bent na het eten ervan en dus niet meteen weer zin krijgt in tussendoortjes.

Spinazie

In spinazie zitten tal van goede stoffen, net als in alle groene bladgroenten overigens. Zo zit er foliumzuur in, net als plantaardige omega 3-vetzuren. Deze stoffen zijn nodig voor de groei en aanmaak van witte- en rode bloedcellen én zijn heel belangrijk voor je lijf als je zwanger bent. Vind je spinazie zo niet lekker genoeg? Voeg het dan toe aan je smoothie. Je proeft er niets van maar krijgt wel alle goede voedingsstoffen binnen. Ook een goed idee voor je kinderen!

                                                         Wat is jouw favoriete alledaagse superfood?

Vorig artikel
Foodtrends 2017 Foodtrends 2017
Volgend artikel
De 10 gezondste groenten De 10 gezondste groenten

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *