Jamie Oliver’s 4 energietips

9 augustus 2016
door Nora Our Cooking tools

    energietipsJamie Oliver en HelloFresh denken hetzelfde over het belang van een sportieve en gezonde levensstijl. In deze blog vertellen we van welke voeding je energie krijgt. 

    Wij vertellen graag hoe leuk en belangrijk het is om thuis te koken, daarom zijn we gaan samenwerken met Jamie Oliver. Zowel Jamie als HelloFresh beseffen dat gezond eten een van de belangrijkste elementen is van een gezonde levensstijl. Een goed eetpatroon geeft je voldoende energie om die gezonde levensstijl aan te houden.

    Volgens verschillende gezondheidsraden zouden volwassenen tot 5 keer per week 30 minuten moeten bewegen of actief zijn. Maar we beseffen dat dat soms makkelijker gezegd dan gedaan is. Lange dagen op kantoor, avonden voor de televisie en het vele onderweg zijn met de auto of openbaar vervoer: het zijn maar enkele van de boosdoeners.

    Wij gingen ten rade bij onze diëtiste Dafna: “Sporten wordt nog door teveel mensen gelinkt aan afvallen. Geregeld actief zijn, is ook goed voor je lichaamsdelen die niemand ooit ziet: je hart, hersenen en andere organen. Daarnaast verlaagt sporten stress, houdt het je scherp en helpt het zelfs tegen depressies.”

    Gezonde voeding is de beste brandstof voor een sportieve levensstijl. Dat is waarom we een lijst hebben gemaakt met tips om thuis gezond te eten.

    Jamies energietips

    1. Wat je ook doet, vergeet niet te ontbijten

    energietipsNa 6 – 8 uur slaap is je suikerspiegel laag en je spieren en hersenen werken nog niet helemaal goed. Door te ontbijten, breng je die suikerspiegel weer in balans en krijgen je hersenen en spieren energie om de hele dag goed te functioneren. 

    Ga voor een combinatie van:

    • Gezonde vetten (avocado’s en noten) 
    • Magere eiwitten (eieren, Griekse yoghurt en bonen)
    • Volkoren koolhydraten (haver, granen en volkorenbrood)
    • Fruit en groenten (bessen, citrusvruchten, bananen, appels, tomaten, spinazie, verse kruiden,…)

    2. Eet alle kleuren van de regenboog

    energietips
    Recept © Jamie Oliver, Foto’s ©  JOEL, Photography James Lyndsay

    Vers fruit en groenten zitten boordevol vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten om jou in vorm te houden. Goed om te weten is dat niet alleen de groene varianten goed voor je zijn. Verschillende kleuren voorzien je lichaam van verschillende voedingswaarden om sterk en gezond te blijven.  

    3. Kijk goed naar de labels op producten

    energietipsGoed om in gedachten te houden wanneer je etiketten gaat lezen: 

    • Het is niet omdat je het woord ‘suiker’ nergens op het etiket ziet staan, dat er geen suiker in het product zit. Suiker heeft verschillende namen, zoals fructose, dextrose, lactose, glucosestroop en vruchtensap concentraat. 
    • Een product dat weinig vet bevat is niet perse gezond. Light- en vetvrije producten bevatten vaak hoge dosissen suiker of natrium om de afwezigheid van vet te compenseren in het smakenpalet.
    • Vermijd producten waarin suiker een van de eerste drie ingrediënten is op het etiket.
    • Ga voor niet meer dan 2,5 g toegevoegde suiker per 100 calorieën. Voor vrouwen: probeer niet meer dan 25 g per dag (6 theelepels) te eten. Mannen eten het best maximaal 38 g (of 9 theelepels) suikers per dag.

    Minder toegevoegde en artificiële suikers eten, betekent niet dat je niets zoets meer kunt eten. Vers fruit is van nature lekker zoet en bevat voldoende vezels om de suiker die je lichaam binnenkomt, traag los te laten in je bloedbaan. Daarom is fruit de perfecte snack voor na het sporten. Bekijk ook onze handige gids om te weten wanneer je favoriete fruit rijp is. 

    4. Blijf gehydrateerd

    energietipsVoeding is niet de enige manier om je lichaam energie te geven en opnieuw in balans te brengen na het sporten: ook vloeistoffen zijn erg belangrijk. Maar weet wel: niet alle dranken zijn goed voor je. Veel koolzuurhoudende dranken, sportdrankjes en vruchtensappen met toegevoegde suikers zitten vol lege calorieën die je niet hydrateren. Dan is het ouwe trouwe water een betere keuze. Onze lichamen bestaan voor 60% uit water, wat betekent dat we dagelijks zo’n 8 glazen water moeten drinken om die voorraad opnieuw aan te vullen na het sporten bijvoorbeeld. 

    Wil jij je water wat spannender en lekkerder maken? Probeer dan onze tips voor fruitwater eens.

    Heb jij zelf nog goede energietips? Deel ze hieronder in de reacties!

    Vorig artikel
    Quesadilla’s: perfect voor een veggie BBQ! Quesadilla’s: perfect voor een veggie BBQ!
    Volgend artikel
    Auberginerolletjes: gemakkelijk en lekker Auberginerolletjes: gemakkelijk en lekker

    Gerelateerde artikelen

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.