Gezond eten tijdens je zwangerschap

1 juli 2016
door Nora Keukenmiddelen

    Gezond eten tijdens je zwangerschapMaartje vertelde het al eerder, maar ook hier delen we haar leuke nieuws graag nog een keertje: samen met haar vriend verwacht ze haar eerste kindje. Gezond eten tijdens je zwangerschap, hoe doe je dat? In deze blog vertellen we je er alles over.

    Hoe gezond eten tijdens je zwangerschap?

    Gezond eten tijdens je zwangerschap is natuurlijk erg belangrijk. Alles wat jij eet, geef je door aan je baby. Wie al een gezond eetpatroon volgt, hoeft eigenlijk niet zo heel veel aan te passen. Maar er zijn wel enkele dingen waar je rekening mee kunt houden.

    • Drink 1.5 tot 2 liter water per dag. Meer drinken zorgt ervoor dat je minder vocht vasthoudt, ook al klinkt dat misschien onlogisch.
    • Probeer minimaal 2000 kcal per dag te eten. Tijdens de laatste 3 maanden van je zwangerschap is het goed om daar nog eens 300-350 kcal bij te rekenen. Ga vooral niet diëten, dat kan altijd achteraf nog.
    • Probeer genoeg calcium op te nemen. Dat kun je halen uit volkorenbrood, groenten, fruit en melkproducten.
    • Vis draagt bij aan de hersenontwikkeling van je kindje. Twee keer per week is het maximum. Je kunt beter geen rauwe of gerookte vis eten.
    • Foliumzuur (ook wel vitamine B11 genoemd) kun je uit groene groenten, volkoren producten, vlees en zuivel halen.
    • Eet je vegetarisch? Zorg er tijdens je zwangerschap voor dat je voldoende ijzer, eiwitten en vitamine B opneemt.

    Wat eet je beter niet tijdens je zwangerschap?

    • Rauw vlees en gedroogde vleeswaren

    In (half) rauw vlees kan een parasiet voorkomen die toxoplasmose, een infectieziekte die tot aangeboren afwijkingen kan leiden, veroorzaakt. Ook op rauwe groenten en fruit kan deze parasiet voorkomen. Was deze dus dubbel zo goed wanneer je zwanger bent.

    • Kaas van rauwe melk

    Op de verpakking van kaas kun je vaak lezen of de kaas werd gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Die laatste kaas kun je met gemak eten. Voorbeelden daarvan zijn geitenkaas, mozzarella en Roquefort. Kaas die van rauwe melk gemaakt werd,  kan de listeria bacterie bevatten, die vroeggeboorten kan veroorzaken. Voorbeelden van zulke kazen zijn de Brie de meaux, boerenkaas, Camembert au lait cru, Roquefort of Reblochon kaas. Deze kazen eet je dus beter niet, tenzij ze verhit worden, zoals op een pizza.

    • Alcohol

    Niets nieuws natuurlijk, maar alcohol is echt een no go. Ook met cafeïne is het goed om op te passen.

    Voedingstips tegen misselijkheid

    Heb je heel veel last van misselijkheid tijdens je zwangerschap? Probeer ’s ochtends bij het opstaan meteen iets te eten of te drinken. Eet de rest van de dag verschillende kleine maaltijden. Dat is ook goed tegen brandend maagzuur bijvoorbeeld. Heb je van dit laatste veel last? Ga altijd goed rechtop zitten als je eet en eet niet te snel. Over het algemeen geldt tijdens een zwangerschap: je eet beter 6 keer per dag iets kleins, dan 3 keer een stevige maaltijd. Om brandend maagzuur te vermijden kun je sowieso beter oppassen met cafeïne, kauwgum, vruchtensappen en vet.

    Wat met HelloFresh tijdens je zwangerschap?

    HelloFresh-maaltijden volgen een evenwichtig en gezond eetpatroon. We houden bij het samenstellen ervan echter geen rekening met zwangerschappen. We raden je aan om zelf in de gaten te houden wat je wel en niet kunt eten. Door in je persoonlijke account je maaltijden te kiezen, kun je overslaan wat je als zwangere vrouw beter niet kunt eten.

     Heb je zelf nog eettips voor tijdens je zwangerschap? Deel ze hieronder in de reacties en dan voegen we ze toe aan dit artikel!

    Vorig artikel
    Bospeenpesto zelf maken Bospeenpesto zelf maken
    Volgend artikel
    3 x zomerse seizoensgroenten 3 x zomerse seizoensgroenten

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.