Etiketten scannen 23 oktober 2017

door Charlot van Scheijen Tips en Tricks

Vraag jij je af hoe je nu het beste de etiketten van producten uit de supermarkt kunt lezen? Claire geeft je tips!etiketten scannenAls je wilt letten op wat jij en je gezin binnenkrijgen, is het handig om te weten waar je op kunt letten bij het lezen van etiketten. Ik geef je een paar tips om wijs te worden uit de tekst op verpakkingen.

E-nummers

E-nummers zijn een veelbesproken onderwerp. Aan de ene kant krijg je het advies alle E-nummers te vermijden. Aan de andere kant is er de opvatting dat toevoegingen in zulke kleine hoeveelheden geen kwaad kunnen en dat lang niet alle E-nummers ongezond zijn. Wat moet je daar nu mee als bewuste ouder die zijn of haar best doet om ook in de supermarkt de juiste keuzes te maken? Ik ben niet van mening dat elke E nou per definitie desastreuze gevolgen heeft. Toch kies ik het liefst voor zo puur mogelijke producten, met zo min mogelijk toevoegingen. Het uit je hoofd leren van alle E’s is onbegonnen werk, zeker nu de wetgeving onlangs weer is aangepast. Het vermelden van E-nummers is niet meer verplicht; het mag ook in de vorm van de volledige (vaak onuitspreekbare) naam. Dat maakt het herkennen ervan lastiger. Probeer aan te houden dat je kiest voor producten met zo min mogelijk ingrediënten, dan vermijd je in ieder geval de erg bewerkte dingen.

Gezond verstand

Een ander probleem met etiketten is dat gezondheidsclaims en keurmerken niet altijd blind te vertrouwen zijn. In de meeste gevallen kun je het beste je gezonde verstand volgen. Een cakeje dat langer dan twee jaar houdbaar is of een brood dat er na twee weken nog net zo uitziet als toen je het kocht? Niet helemaal natuurlijk. Dit soort producten bederven zonder toevoegingen na enkele dagen – wat juist weer wel heel natuurlijk is.

Snel een etiket scannen doe je zo:

  • Hoe minder ingrediënten, hoe beter. Hoe langer de lijst, hoe groter de kans op (onnatuurlijke en onnodige) toevoegingen.
  • Het eerstgenoemde ingrediënt zit er het meeste in. Zie je bij je ‘gezonde’ fruitdrank de volgorde: water, suiker, appel staan? Dan weet je dat er niet veel appels aan te pas zijn gekomen.
  • Voedingswaarden zijn vaak per 100 gram en niet per portie. Steeds vaker staat het ook per portie vermeld – dat is een stuk overzichtelijker.
  • Calorieën zeggen niet alles. Het gaat vooral om de voedingswaarden van de ingrediënten. Iets met 0% vet en 0 calorieën kan nog steeds vol zitten met chemische zoetstoffen en voed je lichaam waarschijnlijk nauwelijks.
  • Light betekent 33% minder vet of suiker of calorieën. Niets meer of minder.
  • 0% vet betekent vaak meer toegevoegde koolhydraten als vulling; het product moet tenslotte wel ergens ‘body’ vandaan halen.
  • 1 gram natrium = 2,4 gram (keuken) zout. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is maximaal 6 gram zout. Vrijwel iedereen krijgt te veel zout binnen – iets om op te letten dus!

Scan jij in de supermarkt altijd de etiketten?


Claire van den Heuvel | Easy Peasy: een online platform waar ouders inspiratie kunnen hoe ze zichzelf en hun gezin gezond & bewust kunnen voeden. Zowel letterlijk als figuurlijk. www.easypeasyacademy.nl
Beeld: Easy Peasy 

Vorig artikel
5x eten voor een goed humeur 5x eten voor een goed humeur
Volgend artikel
Scones & lemon curd Scones & lemon curd

Gerelateerde artikelen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.